Eğitimler Değişiyor, Peki Ya Yöntemler?

Eğitimler Değişiyor, Peki Ya Yöntemler?

Öğrenme süreçleri kritiktir.

İnsanların yüz yıllar boyunca öğrenme yolculuğunda yenilikleri keşfederek geldiği bugün;

Bilgiyi özümsemek, sentezlemek ve kullanmak için geliştirdiği en etkili öğrenme yöntemi hangisidir?

Sınıf içi, online ve video eğitimler nasıl farklılık gösterir?

Bu yazıda, harmanlanmış öğrenme modelinin neden en verimli yöntem olduğunu araştırmalarla birlikte ele alıyoruz.

Eğitimler Değişiyor, Peki Ya Yöntemler?

Mesleki ve Kişisel Gelişim Eğitimlerinde En Etkili Yöntem Hangisi?

Gelişen teknoloji, değişen çalışma modelleri ve hızlanan yaşam döngüsüyle birlikte eğitim dünyasında da yöntemler yeniden şekilleniyor. Artık eğitim sadece “verilen” değil, aynı zamanda “deneyimlenen” bir süreç. Özellikle mesleki, yetkinlik ve kişisel gelişime odaklanan eğitimlerde doğru yöntemi seçmek, öğrenmenin kalitesini doğrudan etkiliyor.

Sınıf İçi, Online ve Video Eğitim: Her Birinin Artısı Var

Her eğitim yöntemi farklı bir ihtiyaca hitap ediyor:

✔️Sınıf içi eğitimler, özellikle etkileşime dayalı, davranış değişikliği hedefleyen içeriklerde güçlüdür. Grup dinamiği ve eğitmenle yüz yüze iletişim, öğrenmeyi derinleştirir.

✔️Online (canlı) eğitimler, zaman ve mekân esnekliği sağlar. Etkileşimli yapılarla bilgi aktarımı etkili biçimde sağlanabilir.

✔️Video tabanlı eğitimler ise bilgiye hızlı erişim, tekrar izleyebilme ve bireysel öğrenme temposu açısından avantajlıdır.

Ancak tek başlarına kullanıldıklarında her biri bazı eksiklikler taşıyabilir. Bu da bizi en etkili yönteme, yani…

Harmanlanmış (Blended) Öğrenmeye Götürüyor

 World Economic Forum (WEF), çevrimiçi, video ve harmanlanmış (blended) öğrenme yöntemlerinin etkinliği üzerine çeşitli araştırmalar ve analizler sunmuştur. İşte bu konuda öne çıkan bazı bulgular:

World Economic Forum Araştırmalarından Öne Çıkan Bulgular

1. Çevrimiçi Öğrenmenin Etkinliği ve Zorlukları

COVID-19 pandemisi sırasında, yükseköğretim kurumları hızla dijital uzaktan eğitime geçiş yaptı. Bu süreçte, çevrimiçi öğrenmenin daha uygun maliyetli, erişilebilir, etkileşimli ve öğrenci odaklı olabileceği görüldü. Ancak, bu geçiş kolay olmadı; BT sorunları, internet erişimi eksiklikleri ve dijital öğretim kaynakları konusundaki bilgi eksiklikleri gibi çeşitli zorluklar yaşandı. World Economic Forum

2. Harmanlanmış Öğrenme: Geleceğin Eğitim Modeli

Araştırmalar, yüz yüze ve sanal öğrenmenin birleşimi olan harmanlanmış öğrenme yönteminin, öğrencilere en fazla faydayı sağladığını göstermektedir. Bu yaklaşım, hem çevrimiçi hem de yüz yüze öğrenmenin avantajlarını bir araya getirerek daha etkili bir öğrenme deneyimi sunar.

3. Online Öğrenmenin Küresel Büyümesi

2021 yılında, çevrimiçi öğrenme platformu Coursera, 20 milyondan fazla yeni öğrencinin kurslara kaydolduğunu bildirdi. Bu artış, çevrimiçi öğrenmenin küresel kabulünün arttığını ve uzaktan öğrenme yoluyla yükseköğretim kurslarına katılan öğrencilerin sayısının arttığını göstermektedir. World Economic Forum

4. Yüz Yüze Eğitimin Etkinliği

McKinsey & Company tarafından 2020 yılında sekiz ülkede 2.500'den fazla öğretmenle gerçekleştirilen bir anket, çevrimiçi öğrenmenin sınıf içi eğitime kıyasla daha az etkili olduğunu göstermiştir. Öğretmenler, uzaktan eğitimi 10 üzerinden ortalama 5 puanla değerlendirmiştir. Özellikle yoksul bölgelerdeki öğrencilerin yaklaşık üç aylık öğrenme kaybı yaşadığı ve bu durumun eğitimdeki eşitsizlikleri artırdığı belirtilmiştir. World Economic Forum

 

Sonuç ve Öneriler

World Economic Forum'un araştırmaları, çevrimiçi, video ve harmanlanmış öğrenme yöntemlerinin her birinin kendine özgü avantajları ve zorlukları olduğunu göstermektedir. Ancak, harmanlanmış öğrenme modeli, bu yöntemlerin en etkili yönlerini bir araya getirerek daha kapsamlı ve etkili bir öğrenme deneyimi sunmaktadır. Bu nedenle, eğitim kurumları ve bireyler için en verimli öğrenme yöntemi olarak harmanlanmış öğrenme modeli önerilmektedir.

Araştırmalar Ne Diyor?

  • Journal of Adult Learning (2019): Harmanlanmış öğrenme, yetişkinlerin gelişiminde en etkili yöntemlerden biridir.

  • Computers & Education (Hrastinski, 2008): Online eğitim bilgi aktarımında başarılıdır, ancak davranışsal dönüşüm için destekleyici unsurlar gerekir.

  • Salas et al. (2012): Video tabanlı öğrenme bilgi sunumu için uygundur, ancak kalıcı öğrenme için yeterli değildir.

Sonuç: Öğrenme Değil, Gelişim Hedeflenmeli

Eğitimde amaç sadece bilgiyi aktarmak değil, davranışa dönüşmesini sağlamaktır. Bu yüzden yöntem seçiminde katılımcının ihtiyaçları, içeriğin doğası ve kurumun hedefleri birlikte değerlendirilmelidir. Tüm bu bileşenleri bir araya getiren harmanlanmış öğrenme, günümüzde en verimli ve sürdürülebilir öğrenme modeli olarak öne çıkmaktadır.  

Nihayet günün koşturmacası sona ermiş, artık kendine ayırdığı o değerli zaman dilimi başlamıştır. Katılımcı bilgisayarını açar; bir önceki modülde duyduğu bir cümle hâlâ aklındadır:

“İyi bir lider, önce kendini yönetmeyi öğrenir.”

Çevrimiçi oturum birazdan başlayacak, notlarını gözden geçirir. Sonraki hafta, aynı konuyu yüz yüze bir grup çalışmasında ele alacaktır.

İşte bu öğrenme yolculuğu, yalnızca bilgi aktarmakla kalmaz; katılımcının içsel farkındalık geliştirmesini ve davranışlarını dönüştürmesini de sağlar. Bilgiyi video ile sunmak, çevrimiçi oturumlarla düşünmeye teşvik etmek ve yüz yüze uygulamalarla içselleştirmek…

Bu yaklaşım, öğrenmenin ötesine geçerek gerçek gelişimi mümkün kılar.

İşte tüm bu sebeplerle harmanlanmış öğrenme metodunu destekliyoruz.

 

Yararlanılan Kaynaklar

Hrastinski, S. (2008). “Asynchronous and Synchronous E-Learning.” Educause Quarterly, 31(4).

Salas, E., Tannenbaum, S. I., Kraiger, K., & Smith-Jentsch, K. A. (2012). "The Science of Training and Development in Organizations: What Matters in Practice." Psychological Science in the Public Interest, 13(2).

Means, B., Toyama, Y., Murphy, R., Bakia, M., & Jones, K. (2010). "Evaluation of Evidence-Based Practices in Online Learning: A Meta-Analysis and Review of Online Learning Studies." U.S. Department of Education, Office of Planning, Evaluation, and Policy Development.
PDF kaynak

Journal of Adult Learning (2019). “Blended Learning Approaches in Adult Development: A Systematic Review.”
(Üniversite kütüphanelerinden erişilebilir; özet alınmıştır.)

World Economic Forum. "Online learning: What next for higher education after COVID-19?" World Economic Forum+4World Economic Forum+4World Economic Forum+4

World Economic Forum. "5 questions to ask now to shape blended learning of the future." World Economic Forum+1World Economic Forum+1

World Economic Forum. "These 3 charts show the global growth in online learning." World Economic Forum

World Economic Forum. "Kids learn better in class than when studying from home, finds ..." World Economic Forum